tisdag 13 juli 2010

Blixtstorm

Vi har just avslutat upprensningsjobbet efter ett av de värsta front-oväder jag har varit med om. Vi lade oss vid Södra Buskär alldeled utanför Smögen. Efter te stunden började det bli svart, riktigt SVART, på himlen och blixtar blev synliga. De andra hoppade runt och var facinerade. Jag gick inte upp först, jag visste vi låg bra men när jag stack upp huvudet efter några minuter såg jag fruktansvärd elaka frontmoln. Jag bad Louise slänga upp överlevnadsdräkten och så jag var klar att rida ut stormen från däck.

Vi låg på rätt sida och tog den värsta vinden, som nog var dryga 20 m/s, framifrån. Jag har varit med om ett 20-tal liknande frontpassager med åska i skärgården. Detta tar priset när det gäller blixtar. Det var 5-15 blixtar i serie när det var som värst - över hela horisonten. Mäktigt och skrämmande! Natten blev till dag. Det var dagsljus i flera sekunder ibland. Vinden var obeveklig och så grymt stark. Inget ankare i världen skulle kunna hålla emot. Det vred litet efter ett tag och vårt ankare släppte men vi kunde bara lägga oss platt mot berget utan större problem än att köl och stäv hackade i litet ibland. De två fendrar jag fick ner räddade värre skador.

Mittemot oss låg 4 båtar. Där gick det sämre. De fick hela stjärnsmällen i aktern. 3 av båtarna draggade, 2 kom loss och stack och den sista låg förtöjd mot direkt berget och var säker. En av dessa, stor tysk segelbåt, kom dundrande rakt över kanalen mot oss i den värsta stormen och det såg ut som om de inte skulle kunna stoppa, utan köra rakt in i oss. Jag blev skitskraj men de lyckades väja i sista sekunden och få stopp med hjälp av ankare och fullt backslag. Annars hade det varit slut på semestern.

Sämst gick det för Bavaria 30:an som draggade och när han skulle backa för att hålla upp aktern mot vinden (totalt döfött i denna vindstyrka kan jag säga...) så fastnade den draggande linan i propellern och han blev manöveroduglig. Hela båten låg i 30 graders lutning mot klippan med 20 sekundmeter vind i sidan! Clara skrek och gormade. Vi kunde inte göra något - och hade fullt upp själva. Vi lutade väl bara 10-15 grader i vindbyarna men det känns som om man skall krossas och gå under.
Vi fick senare höra att den 60 åriga damen ombord på Bavarian hade ramlat i mellan båten och klippan och undgått att krossas med en hårsmån. Hon sade att hon hade fått "urkrafter och bara hävt sig upp".

Efter stormen bedarrat och fronten drog bort rodde jag över och försökte hjälpa till. Den killen som låg förtöjd vid berget hjälpte Bavarian från sin dinge med motor. Han körde ut med sitt extraankare så fort han kunde. Det var ett sketet stockankare som inte dög. Jag fick ro över med mitt extra Bruceankare och lägga ut det medan grannen höll upp aktern på Bavarian med sin dinge+motor.

Nu vid 00.10 - 00.20 tiden har allting blåst över. Bavarian är hämtad av Lotsarna i Kungshamn och bogserad in till säker hamn och vi har gått ner och snackat klart om dramatiken.

Godnatt!

Lärdomar:
-
Det är alltid för sent att rädda en dålig förtöjningsplats när ovädret har rullat igång. Ser du att det kommer en front - LÄGG UT ett extra ankare och stärk upp dina förtöjningar! Eller helst - stick ut till fritt vatten.
- Sätt alltid på dig värsta regnstället, sätt alltid på dig flytväst.
- Ha alltid minst 4 knutpunkter i land när det vankas oväder.
- Välj alltid fasta öglor eller annat fast om det finns. Bergkilar lossar ofelbart i dessa vindar.
- Ha alltid en kniv tillhands och skär av ankaret så fort det blir problem och du måste gå.
- Ha alltid en fet ficklampa som fungerar klar att användas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar