söndag 11 juli 2010

Pitstop i Lysekil

Nuvarande Position: Flatholmen just utanför Lysekil
Vind och Väder: Supervarmt 27-30 grader, 23 grader i vattnet. Lätt vind från O inatt. Hamn imorgon: Naturhamn nära Smögen, efter besök i Smögen
Besättning ombord: Kalle, Clara, Louise och Henrik. Vi lämnade Päivi och Jacob i Lysekil vid 16-tiden. De har nu kommit till Göteborg och åker hem imorgon.
Signifikanta händelser:
1) Dålig losskastning där allting gick fel. Jag skulle lägga loss själv med Clara på fördäck eftersom det regnade. Jag missbedömde svårighetsgraden, vinden/regnet och min enorma kapacitet, ahum....Jag fick hoppa ombord och slog i tån rejält. Dessutom hamnade en tamp i propellern och jag fick dyka.
Lärdom: Var alltid 2 eller 3 vid losskastning. Ensam är inte stark utan oftast....idiot. Lossa tamparna i rätt ordning så att vinden inte ställer till det - inte ens om den skulle öka i en åskby just när du skall kasta loss.















2) Päivi och Jacob har klivit av båten efter många härliga dagar.
3) Vi kom till Lysekil i jakt på 7,5 A säkringar till ankarspelet. Louise fixade en lift med en farbror i en gammal Volvo. Det var ingen annan än själva mästerlotsen Stig Pettersson som gick till sjöss 1939 som ljungman på BT9 (Bensintanker 9) och senare blev lotschef på Lysekils lotsstation. Han hade vänligheten att köra oss till Preem och tillbaka eftersom allt var stängt och vi fick 10 fina ankarlyft i form av säkringar. Det brukar bli ett lyft per säkring...;-)
Jag hoppas Into kan hjälpa oss byta elmotorn så snart det går.



Tack för härliga dagar Päivi och Jacob!

1 kommentar:

  1. Hej hej... ni kan även föreviga er resa genom att göra en bok av er blogg eller "bara" göra en egen fotobok! Jag använder www.solentro.se

    Trevlig semester! / Hampus

    SvaraRadera