söndag 18 juli 2010

Den härliga lunken

Den härliga lunken har infunnit sig.
Vad består lunken av?
Det är nog egentligen en samling djupt bekanta tankar och känslor som uppstår när man är riktigt avslappnad, lugn och i samklang med denna underbara havsnatur. När man har blivit några procent mer ursprungsmänniska, inuit, schaman, guru eller fiskare med läderhänder…eller allt detta som bara är ord och etiketter vi hittat på för riktigt seende människor, människor som SER och ÄR.
Vilka är tankarna?
”Där kommer ett moln, och där kommer en våg….denna gungning sköljer igenom båten, till mig, och sköljer genom mig in till mitten av mig där det reflekteras i tusenårigt minne, studsar sen tillbaka och möter nästa våg som redan är på väg där borta, jag ser den komma och vet också hur den kommer att stranda i mig….och det är bra, den är välkommen, jag har förberett för den också.”
Vilka är känslorna?
Stillhet inni, resonans i det djupare jag, en snabb vibration i magen..och sen ren oförställd lycka och en känsla av att nu är jag här och jag är helt här och är ”härlycklig”. Ett ögonkast till Louise som också har sett och känt (och jag vet det utan att titta) och ännu mer lycka och kärlek exploderar.
Vi läser, tar en kopp kaffe eller te, läser, tar en koll på havet och navigationen eller skotet, läser mer, tar en kopp te med kaka sträcker litet på oss och hittar en ny sittställning eller flyttar mer in i solen (seglet har väl ändrat litet på sig eller hur, eller så har solen bara flyttat sig litet, ja det gör den ju, vi har ju varit ute flera timmar nu). En ny vind kommer med mer fart i skrovet som följd och vips så har perspektivet för natthamn flyttats ett kartblad framåt. Aha, vi kanske kommer till Mandal….mmm..var skall vi ligga då? Jag måste stilla min nyfikenhet och ta en titt på kortet igen.
Detta mina vänner är lunken. Lunken är för mig just nu meningen med livet.

”Flying, is freedom in space
Sailing, is freedom in time”
Richard Bach

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar