lördag 24 juli 2010

Vi seglar till Shetland del 2

Nuvarande Position: 6 nm V Røvær
Väder och vind: Soligt väder, 19 grader i luften, 17 i vattnet, vind från NV 6 m/s
Navigation:
Logg: 6095 nm
Kurs: c:a 280 grader
Fart: c:a 5,5 – 6.0 knop, VMG 5,5 kn
Distans kvar till Lerwick: 184 nm
ETA Lerwick: 34 tim (03.00 natten till måndag)
Besättning ombord: Louise, Kalle & Henrik
Signifikanta händelser:
- Tankat diesel fullt i lanthandeln i Suggevågen, Røvær, 114 liter. Jag är skeptisk till att bränslemätaren visar rätt. Tanken skall rymma 220 liter, när vi fyllde visade mätaren några mm under ¼ tank och vi fyllde 114 liter.
- Även tankat vatten fullt.
- Jag är litet misstänksam på laddningen av batteriet. Det är aldrig tillräckligt laddat i batteriet. Verkar som om laddning inte fungerar riktigt bra. Torbjörn konstaterade ju att det var knas med laddningen och när de petade på den så hoppad den igång men de vet inte vad de gjorde.
- Reläet till ankarspelet ligger och knäpper under nätterna. Jag har ju hård-kopplat handenheten till dosan. Kanske handenheten ligger och kortsluter så reläet smattrar.
- Julles årtullar fortsätter att krångla. Igår vid midnatt när jag skulle ro över och byta tvätt i maskinen hade en av årorna försvunnit. Som tur (!) var hittade jag den intill grannens båt i vattenytan. Utan den skulle vi varit lite utsatta – vi måste kunna ro julle om motorn skulle lägga av. Det är två problem; metallhylsan som skall vara fastlimmad lossnar när man tar ur årorna och jag hittar inte något lämpligt lim (har provat epoxi som spricker, vanligt lim, sikaflex) som permanent gör susen; stoppsprinten som sitter nere i botten (och går att ta bort utifrån) greppar inte i flänsen längst ner på årtullens metallpigg (jag skall prova att böja metallsprinten vid tillfälle.
- Vi har förberett oss för havssegling genom att laga en kycklinggryta och skalat och tvättat musslor som kan lagas till som middag idag. Dessutom fick vi 4 stora kammusslor av Ask som vi skall peta i soppan också. Underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar