tisdag 20 juli 2010

Vi har rundat Cap Horn (Lindesnäs)

Nuvarande Position: Kyrkehamn på Hidra ön NV om Lista
Vind och väder: 5 - 8 m/s fr VSV hela dagen, regn eller duggregn hela dagen, lufttemp 16-19°, vattentemp 18°.
Förväntad hamn imorgon: Stavanger
Besättning ombord: Kalle, Louise, Henrik, Hanna, Sofia
Signifikanta händelser:
- Vi har rundat hörnet; Lindesnäs och Lista
- Autopilot, GPS och plotter slutade att fungera och min iPhone med Navionics kortet över Norge räddade oss igen! Nu väl inne har jag med guidning av den underbara Torbjörn (!) fixat problemet. Under kompassen i piedestalen hade kabeln till autopiloten fastnat i backslagsreglaget och dragits ur några mm ur kontakten. Lösningen var enkel – en tumme på och tryck sen var allting igång igen.
- Sjukt mycket konstig sjö när man passerar de stora uddarna. Man måste vara 5 nm utanför för att gå helt fri. Sofia mådde inte helt bra idag.

Vi rundade idag Lindesnäs med motor och satte sen segel. Louise och jag körde i vårat underbara Baltic sjöställ, en underbar overall som Pelle Norberg tipsade oss om, det är neopren som isolermaterial så dels värmer den gott och dels är det flytkraft i den om man skulle drutta i.

Vinden skulle enligt prognosen vrida på S från SV men det hände inte under hela dagen. Lomah seglade finfint ialla fall på kryssbog och vi loggade på mellan 6-7 knop, ibland över 7 i vindar mellan 6-8 m/s. När det var dags att ta beslut om vi skulle segla på eller stanna för att äta god middag i land vann det sista alternativet för vi behöver ändå fylla vatten mot ett bakgrundsljus av ”snälla-snälla-snälla, nattkör Henke, nattkör,..” från Kalle. Vi valde att gå till Hidra en fin bortglömd ö som ligger som en utpost 6 mn NV om Lista fyrplats. Just när vi bestämt oss lade autopilot och GPS och plotter av. STLK Error, trodde jag betydde SeaTalk error. Vi handstyrde och gick (igen!) på räddaren iPhone + Navionicks kortet som jag laddat ner där. Vi gick in i Kyrkhamn på Västsidan och det är bedårande vackert. Nu när Louise och jag har sprungit runt bergen upplever vi landskapet som en blandning mellan ett alpsamhälle och att vara mitt i Tolkien-land. Duggregn, eller är det bara moln, hänger runt de branta topparna.
Nu på kvällen har vi tittat på Rosa Pantern och innan dess sprungit, badat i regnet och jag lagade autopiloten med Torbjörns hjälp (Tack igen Torbjörn!).
Imorgon blir det Stavanger och bättre internet – då skall det komma bilder till bloggen.
God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar