onsdag 21 juli 2010

Regn, dugg och sen Stavanger

Nuvarande Position: 5 nm från Stavanger Gästhamn i City
Vind och väder:
3 - 9 m/s fr SO under dagen, regn eller duggregn hela dagen tills kl 18, lufttemp 16-19
°, vattentemp 17°.
Förväntad hamn imorgon: Stavanger troligen kvar.
Besättning ombord: Kalle, Louise, Henrik, Hanna, Sofia
Signifikanta händelser:

- Vi har seglat med ut-spirad genoa nästan hela dagen och därmed vunnit en timme till kaj. Stundtals grov sjö och 2 ofrivilliga slängippar vid broach.

Nu går vi in i Stavanger. Längst ut i hamninloppet ligger en ENORM oljeplattform under reparation, det stod Panama på den men givetvis hade den Norsk flagg. Vi gick jättenära och högst däruppe på en platå vid livflottarna stod en person och vinkade åt oss. Kul! Han skrek något men vi hörde inte. Det var troligen ett hane-ser-vacker-hona-vrål för Hanna och Sofia satt framme på fördäck och spelade gitarren varm.

Det har varit en lätt långtråkig dag och litet oroligt när sjön var som värst. Ungarna låg i hög och sov – lika så bra. ”Henke, sade Hanna, vi sover inte hela tiden. Vi pratar allvar också.” Sen efter lunchen fick livsandarna omstart hos alla och vi gippade in mot land och sjön lade sig sakta men säkert.

Kalle har skrivit sin sommarläxa om det bästa sommarminnet, litet med Hannas hjälp, det handlade givetvis om när han var nattvakt på väg till Norge. Barnen fann sig till rätta i salongen och verkade trivas. Med en dunk sänkte de salongbordet och lade på den fina blåa sängdynan och vips hade de fått en biograf-säng. Underbart att se dem sitta där och beundra Leonardo di Caprio´s hjältedådiga framfart.

Lollo och jag har läst bok i sittbrunnen sen regnet upphörde. Jag har dessutom börjat polera plasten i sittbrunen – första varvet – och lovat mig själv att jag skall maska av nästa gång jag oljar teaken så slipper jag ligga här med autosol och gnida mig till andnöd. Där på knä kom en tanke till mig om Gustaf Clason (min extrapappa som dog för några år sedan) som jag har seglat mycket med. Han hade en devis om arbete ombord när man långseglar (Jag minns att vi låg i Malolo Lailai på Fiji): ”Man skall bara göra en nyttig sak per dag annars förtar man sig.” Tanken fick mig att känna hans energi och värme och hans pliriga underfundiga leende smög sig in i mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar