fredag 30 juli 2010

Nordsjön del 7

Nuvarande Position: N 58 30 O5 17
Väder och vind: Mulet 14 grader i luften, 15 i vattnet, vind från NNV 13 m/s
Navigation:
Logg: Vi har gått 230 nm (logg 6529) sen Lerwick, snittfart på 7,2 knop (rekord)
Kurs: c:a 120 grader
Fart: c:a 8 knop, VMG 7 kn (motorseglar med endast 1/3 fock)
Distans kvar till waypoint utanför Egesund: 23 nm
ETA Wp utanför Egesund: 02.00 fredag morgon
Besättning ombord: Louise, Kalle & Henrik
Signifikanta händelser:
- Vinden tilltog ännu mer och vi rullade in allt utom 1/3 fock. Louise har tagit kvällsvakten och Henrik förberedde sig för en mörk och blåsig natt.
- Vi tog beslutet vid 21-tiden att korta av lidandet och rullandet och gå in i Egesund istället för att vila och sova. Jag sände Thomas och TooTiki ett SMS vid 23.00 om att vi går in där och där jag undrar var de är.
- Julle har skadats i stävbeslaget som förtampen sitter i. Det blev för stora belastningar när det ryckte hit och dit i surfarna. Jag har dragit in Julle på kortaste tamp ny och flyttat den till läsidan. Inspektion imorgon i dagsljuset.
- Landkontakt 00.02. Ser ljus i land och har fyren Eigerøy (Fl (3) 30 Sek 18NM) på Bb 5 grader. GPS en stämmer. Jag försöker tänka att GPS en inte finns och hur jag navigerade förr. Jag saknar ju pejlkompass. Den ordinarie kompassen är mycket ojusterad. Det är sådana små små grejor man släpper när ny teknik kommer in.
- Bra kontakt med telefonsignalen sänder dessa blogginlägg nu för att hålla mig vaken. Om en timma är det angöring och då krävs total koncentration i detta väder. Det finns en del grynnor och jag hoppas mitt mörkerssende skall klara av att se något utöver fyrarna.
Det är enorma vågor just nu, hoppas också på att det inte blir så slagigt när vi kommer in på grundare vatten med vågreflektioner och kortare sjö. Klart allt går bra...:-) Lollo och Kalle sover som glidande grisar...höger vänster höger vänster....;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar