onsdag 7 juli 2010

Land till Hav till Land till Hav till Naturhamn

Nuvarande Position: 2 nm syd Marstrand, NO på Ramsholmen vid S:t Sillesund.
Vind och väder: 6 m/s fr SSV, Strålande sol hela dagen tills för 2 timmar sen. Stort ovädersfront till havs tog bort solnedgången, lufttemp 18°, vattentemp 19,8°.
Förväntad hamn imorgon: Björholmen via Marstrand.
Besättning ombord: Morgon; Ylva, Sara 2 år + fasta besättningen. Eftermiddag; Kajsa Amnebjer från Haverdal, Clara Linder, Päivi Säppä (mamma till Sara Oskars fickvän, Sofia, Hannas bästis, och Jacob), Jacob Soori (Kalles bästis) + fasta besättningen.
Signifikanta händelser: 1. Gått in till Lilla Bommen med min första stora vuxen-båt. Jag kände det som om hela Göteborg tittade. Senast det begav sig var det en andunge på 6.7 m för 20 år sen.
2. Fastnat i 3-4 ankarlinor inne i Lilla Bommen....på båda sidor. Med litet god fart i kärran hade jag kunnat få hela bryggan för mig själv efteråt ;-)

Det känns som en sådan här dag: när man tänker på saker som hände på morgonen och man säker på att det var igår. Det är så mycket som har hänt. En jättekontrast till tysta Gottskär och vackra Anholt.

Imorse seglade Ylva (min arbetskollega i Göteborg) och hennes (och Phil´s) underbara dotter Sara (19 månader) med oss från Gottskär kl 10.00. Målet var Lilla Bommen i Göteborg inne vid Operahuset. Ylva och Sara såg sååå fram emot lunchen att det hade hövligheten att tömma magsäck och galla innan lunchen serverades (jag vågade inte fråga helt men jag tror det är en gammal Kinesisk hövlighetstradition). Sjön var inte snäll, således, för nya sjöben tills vi kom in under Vrångö.

På Lilla bommen spelades upp någonting som liknade en tjeckisk kortfilm: Lollos kompis Madeleine hade ringts in för besök, hon stod och småpratade på kajen med Phil som skulle hämta Ylva och Sara när vi, samtidigt på båten, fångade ankarlinor med kölen; In...kom vi; Då hoppade folk av och på i en aldrig sinande ström, över en Tysk båt dessutom. (Han orkade inte se mer efter den 6:e passagen och gick ner och stängde); Ylva och Phil sade hej och stack; Madeleine och hennes hund kom ombord; Clara, Päivi och Jacob kom gående från tåget med sina rullväskor...och lyfte dem och sig själva ombord; Kajsa kom några minuter senare från centalstationen.

Jag tog min plånbok med mig och gick och köpte sjökort på Nautiska Magasinet. Skönt att köpa sjökort. Sen Hemköp och bunkrade mat. Clara, Kajsa, Kalle och Jacob kom och bar kassar.

Ut ur stan på Göta Älv igen med 1,2 knops ström. Jag guidade och visade "Götheborg", Jagaren Småland (vars systerskepp Halland jag seglade till Medelhavet som Kadett) och olika saker utmed älven. Kalle och Jacob var livligare och ljudligare än 10 apor på Skansen. Båda skall imponera på varandra i att vara kaxiga, nu på kvällen börjar det lugna sig... Vi hade fantastisk gång på Lomah med 7-8 knop uppåt Marstrand. Slör och läns och vackra kåkar och smala sund. Jag älskar denna skärgård!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar