söndag 1 augusti 2010

Nära Skagen nu

Nuvarande Position: N57 48 O10 9
Väder och vind: Mulet 15 grader i luften, 17 i vattnet, vind från syd 6 m/s (har varit 10 m/s hela natten tills 04.00)
Navigation:
Logg: 6705 (gått 115 nm, startade med loggen på 6590, kastade loss 13.30 svensk tid)
Kurs: c:a 95 grader
Fart: c:a 7,1 knop, VMG 7,1 kn – startade just motorn
Besättning ombord: Louise, Kalle & Henrik
Signifikanta händelser:
- Mycket trafik här kring Skagen. Jag såg som mest 20 båtar på AIS´en. Nu runt grenen kommer några morgontidiga seglare också. Härligt!
- Jag har kört 4 st 20 minuters sovpass med väckarklocka men för säkerhets skull satte jag på larmet på AIS. Några fartyg kommer riktigt nära.
- Det är konstigt hur hjärnan tuggar under natten. Man får en textslinga ifrån en speciell låt i huvudet bara för att man observerat, tänkt eller känt ej helt obetydlig grej – okej, sen skall hjärnan repetera. Inte en gång som jag skulle kunna acceptera utan 399 STYCKEN GÅNGER. Därför har jag just inatt lyssnat på min hjärnas tanke-diarre med avsändare Frank Sinatra; ”Fly me to the moon and let me be among the stars. Let me know what life is like on Jupiter and Mars. In other words please be true, in other words baby kiss me…” Just dessa ord, varken mer eller mindre (förmodligen är detta de enda orden hjärnan hade intresse av att lära sig sist den hörde låten från öronen) skulle den inatt repetera tills jag blev tokig. Allt detta berodde på att mina ögon (som ju sitter med en x-snodd av nerver fästade i hjärnan) såg några stjärnor när jag just gick på vakten, månen var där också under några korta minuter. Då sade ögonen till talcentrum i hjärnan ”Titta stjärnor!”. Hjärnan tackade och lade vördnadsfullt på ett vax på grammofonen – OCH GICK DÄRIFRÅN. Typiskt - jag fick ju stanna kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar