onsdag 4 augusti 2010

Titanic, Bockstensman och Sonja

Vi har haft ett dygn i Varberg. Vi gjorde ett fint besök på Länsmuseet i Varbergs fästning. Där såg vi två riktigt proffsiga utställningar, dels Bockstensmannen dels en ny utställning om Titanics undergång. Utanför var det många andra konstutställningar och händelser, bland annat gick vi på cykelmuseet.

Hamnen var inte något speciellt att vurma för, rätt trist och intetsägande. Men på andra sidan muren ligger det karaktärsstarka och vackra kallbadhuset och Varbergs fästning i fonden.

Den roligaste överraskningen var dock att Sonja Johansson, min barnflicka på 60-talet, ringde och kom på ett kajbesök.



















Sonja har följt vår blogg och visste att vi hade kommit till Varberg. Hon är helt enastående på att hålla koll på vad jag och Rikard, min bror, gör och vad vi har för oss. Hon rapporterade vad Bernt, hennes man som är fiskare, gör efter pensionering likaså vad Henrik, Anna och Ludwig gör och bor. Ett underbart möte helt enkelt.

Vi har fått klartecken för att vi kan ligga i Limhamn med Lomah över helgen. Vi har hyrt en bil och planen för helgen börjar ta form. Torbjörn var på resande fot; jobb med en Norsk båt kombinerat med semester mellan Tromsö och Trondheim. Axel seglar hem en Delhphia 33 från Polen och var inte nåbar på telefonen just nu.

Vi har haft lite problem med högra kylskåpet. Det stinker. Det stinker vidrigt, som en blandning mellan gammal ost, fiskrens och död råtta. Varje gång vi seglar på Sb bog rinner det ut en oljig vätska från kylen ner på durken och urrrrrk vad det stinker. Varje gång vi har kommit i hamn har vi fått rensa hela kylen. Nu har vi funnit att det inte har med kylskåpet självt att göra utan kylskåpsdörren. Jag har hällt klorin i de ventilationshål som sitter under och vi hoppas att det skall bli bra nu.

Vi gick ut från hamn kl 15.30 med sydlig vind så det blev ett långt slag till havs. När vi sen funderade på destination hade vi två alternativ: 1) 4 timmar rakt fram till Anholt och en dansk öl eller 2) Kryssa och motorstampa mot Hallands Väderö och anlända 3-4 på morgonen. Valet var enkelt efter det att alla fått säga sitt. Vi går till Anholt igen! Kul!

Just nu ser vi Anholt komma upp ur havet rakt fram. Jag låg och vilade litet alldeles nyss i Kalles koj. När jag kom upp för att kolla satt alla och läste i sittbrunnen i allahanda högar och ställningar, eftersom båten lutar fint. Jag satte mig i lovart för att få bra uppsikt. Efter 2 sekunder kom det plötsligt en ”klatch-våg” mot skrovet och jag fick hela 4 hinkar vatten över mig i en enda dusch. En skeppares uppgift är också att roa sin besättning. Jag fick 5 explosionsskratt som belöning för mitt vattentrick. Kalle kunde inte sluta på 5 minuter. (Detta var den enda våg som kom över båten på hela överseglingen för övrigt….och jag visste exakt när jag skulle tajma det...detta att läsa vågor, mina vänner, kräver lång, lång träning och god sjövana.). Jag gick ner igen rätt snabbt i vattenpölar.

Nu har vi just förtöjt på Anholt. Vi fick hjälp av en tysk och en dansk (och en Bellman). På varje sida ligger en tysk båt, båda skall gå kl 06.00 imorgon. Vi har fått varsin Henke-Whiskey som förtöjnings i de vanliga Omanska-minikaffekopparna. Ahhhh...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar