tisdag 10 augusti 2010

Sommarens varmaste dag!

Här har vi den - sommarens varmaste dag. TACK!
Vi guppar i norra Kalmarsund och det är stekhett i solen. 22 grader i skuggan och 32 i solen. 19 i vattnet. Lollo hoppade just i och plaskade efter båten när vi stannade.

Vi gick in i Borgholm igårnatt och sov 10 timmar. Sen tog vi en löptur, frukost och sen stack vi igen. Vi konstaterar att vi åt sommarens sista jordgubbar igår i södra Kalmarsund. Sorg.

Vi seglade med 3-4 knops fart under några härliga timmar som påminde om när vi på 70-talet seglade vår Amanda (Vega) på samma ställe och låg i vattnet flera timmar i ett snöre efter båten. Jag minns att min bror Rikards läppar var blåa, han hackade till slut tänder men insisterade: "Jag fryser inte".

Nu efter badet och sill-lunchen har vi startat motorn och siktar norrut. Förmodligen träffar vi på Stockholms skärgård någon gång imorgon förmiddag med denna kurs. Det går ju att ändra kurs förstås men det känns jobbigt - så vi kör på utan sjökort och med avstängd plotter. (Vi fick låna ett digitalt sjökort av Torbjörn i Malmö. Problemet är att det slutade 2 nm innan Kalmar. Så nu kör vi på papperskort och min iPhone. Det har ju gått bra just här förut när jag tappade plottern i sjön ;-)). Blå Jungfrun jäser närmre och närmre i blickfånget och vi går väl fram och hälsar tänker jag.

Nu skall jag koka espresso på min fina espressobryggare för gasspis. Lyx!

Vi "dygnar" inatt igen och återkommer inom civiliserade GSM vågor under morgondagen igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar